Učitelský diář A5 2018/2019
1 x 150 Kč s DPH
Od 18.12. 8:00 u nás probíhá velký vánoční úklid. Další balíčky budeme odesílat zase 3. ledna.
Známe to asi všichni. Máme rozděláno mnoho úkolů, skáčeme z jednoho na druhý a když nám přijde e-mail, všeho necháme a jdeme se podívat, kdo nám to píše. A pak se divíme, že nic nestíháme. Nejvyšší čas s tím něco udělat, co myslíte?
Time management vám nic neříká? Tak si to shrneme: tento pojem zahrnuje různé postupy, doporučení a hlavně nástroje pro efektivní plánování času. Patří sem taky přidělování práce, stanovování cílů, delegování, analýza času, monitoring a nastavení priorit.
Pokud výše zmíněné nezvládáte, není divu, že nestíháte odevzdávat úkoly včas nebo že před sebou některé povinnosti hrnete i několik týdnů. Přitom změna nemusí být složitá.
Nevíte, kde vám hlava stojí nebo s čím máte začít? Nejprve si ujasněte priority a naplánujte si úkoly na daný den nebo týden. Určete si pořadí, v jakém je budete plnit, a ke každému si napište přibližný čas, kolik minut nebo hodin vám asi jeho plnění zabere.
Díky tomu si dokážete svůj čas lépe rozplánovat a zároveň se s klidným svědomím vrhnete hned do práce. Ke konci dne si napište předběžný plán na následující den, ať na to nemusíte myslet večer před spaním.
K tomu vám skvěle poslouží náš nedatovaný plánovač.
Nedokážete se soustředit, všechno vám dlouho trvá a od rozpracovaného úkolu neustále odbíháte? Naučte se vypínat notifikace, delegovat práci a říkat ne. Určete si priority a jednoduché úkoly dělejte hned.
Na e-maily odpovídejte v časových blocích, třeba jednou až dvakrát denně. Stejně tak telefonáty můžete vyřídit cestou z práce. A pokud několikrát za hodinu saháte po telefonu, abyste pak několik minut scrollovali Instagramem, odneste ho do jiné místnosti.
Slíbili jste něco kolegovi, ale do druhého dne se vám to úplně vykouřilo z hlavy? Na poradě jste řešili postup práce, ale vy si ne a ne vzpomenout? Není nic jednoduššího, než si všechno pečlivě zapisovat. Díky tomu ulevíte hlavě a budete se moci víc soustředit na práci.
Povinnosti se taky naučte kategorizovat. Třeba na důležité a naléhavé nebo důležité, ale nenaléhavé. Funguje i rozdělení podle jednotlivých zaměření – například práce, škola, domov nebo seberozvoj.
S tím vám pomůže náš to do list.
Občas si myslíme, že tahle veličina je neomezená a pak se divíme, že to tak opravdu není. I ten sebelepší dream job by měl mít omezenou pracovní dobu a vy byste neměli pracovat od rána do noci.
Bohužel se často stává, že při plánování práce nejdříve omezíme čas na odpočinek nebo rodinu. A pak se divíme, že jsme pořád unavení. I když svou práci milujete, naučte se dodržovat začátek a konec.
Každou poradu plánujte na dobu od do a co jde, vyřešte po telefonu. Z porady pak odcházejte s jasně rozdanými úkoly a jejich časovým plánem.
A nezapomínejte odpočívat. Bez chybějící energie stejně moc práce neuděláte.
Neodkládejte budík a vstaňte hned.
Během čekání (u lékaře, ve frontě) vyřiďte rychlé zprávy, telefonáty nebo e-maily.
Na pracovním stole udržujte pořádek, nebudete potom tolik zmatení.
Až dokončíte jeden úkol, teprve potom se vrhněte na další.
Všechny úkoly si zapisujte – do diáře, plánovače nebo to do listu.