Nakupujte v našem e-shopu výhodněji.Zaregistrujte se a získejte 10% slevu.

Jak naučit děti matematiku. S výsledky a bez stresu

České děti začaly v celosvětovém srovnání zaostávat v matematických dovednostech. Jak matematiku dětem přiblížit a zajistit, aby je začala bavit? Kromě nadšení pedagogů pomáhají také různé metody, například ta profesora Hejného.

Tradiční výuka matematiky se na základních školách za dlouhá desetiletí prakticky nezměnila. Učitel odvypráví látku, napíše na tabuli příklady, zadá domácí úkol a děti pak svůj čas věnují procvičování. Komunikace mezi učiteli a žáky je jednostranná – učitel se ptá, dítě odpovídá. Výsledkem tohoto způsobu výuky je pasivita dítěte, které pouze přijímá informace a do objevování nového se prakticky nezapojuje. 

 

Nová koncepce – nechte děti objevovat

Děti mají přirozenou touhu objevovat a poznávat nové věci. Právě toho využil profesor Hejný ve své koncepci. Aktivním v procesu není učitel ani rodič, ale dítě samo. Úkolem učitele je vést žáka k samostatnému řešení, nikoliv jen naučit ho řešit konkrétní typ úlohy. Metoda profesora Hejného klade vyšší požadavky na pedagogy. Je náročnější na čas, který učitel dětem věnuje, stejně jako na jeho trpělivost, protože děti mohou postupoval pomaleji. Hlavní je ale výsledek – trvalé dovednosti, které děti dále rozvíjejí.

 

Dělejte chyby

Součástí metody je vytváření jiného prostředí pro děti. Nutí je více přemýšlet, aktivně se zapojovat a spolupracovat mezi sebou, což jim přináší obohacení nejen v matematice. Žáci se učí součinnosti s ostatními i kriticky myslet a hlavně zjišťují, že dělání chyb není důvod k obavám, ale cesta k poznání. Chyby totiž dělá každý a k učení něčemu novému zkrátka patří. Když dítě ví, že za chybu nepřijde „trest“, do výuky se mnohem více zapojuje. Lépe si také pamatuje to, na co přijde samo, a to je povzbuzení pro další práci.

Metoda samozřejmě není všelék, který okamžitě zlepší vztah dětí k matematice, a ani výsledky se nedostaví obratem. Je to dlouhý proces, v rámci nějž základní klíč k úspěchu představuje ochota učitele vydat se náročnější cestou, kterou musejí podpořit i rodiče. Při správném postupu se však výsledky dostavují – děti mají hlubší znalosti.

 

Co přinese vašim dětem

Výtky na adresu této metody, že děti mohou postupovat pomaleji, není nutné přeceňovat. Přínos metody není o rychlosti počítání nebo znalosti jednotlivých vzorečků, ale tkví v rozvoji (nejen) matematických schopností. Předpokladem k úspěchu na trhu práce v dospělosti totiž není nejrychlejší počítání různých matematických úloh z hlavy. Zaměstnavatelé chtějí hlavně ty, kteří umějí dávat věci do souvislostí, dokážou si poradit i se složitými úkoly a najít řešení ve spolupráci s ostatními. A to Hejného metoda vaše děti naučí.

 

Sešity pro Hejného metodu

Pomůckou, kterou lze používat již od první třídy a vydrží déle než jeden školní rok, je náš školní sešit s tečkovanou lineaturou. Díky speciálním tečkovaným listům uvnitř sešitu, které dávají možnost větší variability při výuce, děti dokážou lépe chápat geometrii. Příjemněji se jim také pracuje s obsahy geometrických obrazců. Oproti klasickým sešitům mají rovněž možnost jednotlivé obrazce různě „naklánět“ a pracovat s nimi i v netradičních pozicích a nečekaných souvislostech.
 

Další články o psaní, zapisování si a blokařském řemeslu

Vaše objednávka byla odeslána.

Byli jste úspěšně přihlášeni k odberu našeho newsletteru.

Vaše zpráva byla odeslána, budeme Vás kontaktovat co nejdříve.